Fresh Blood profily kapel
Promyšlená tvůrčí evoluce THE.SWITCH (recenze)

Vydáno: 06.12.2016 10:58 v sekci Recenze - Martin Černý

THE.SWITCH: The.Switch
Championship music, 42:00 min.
crossover/rock

Pánové okolo zpěváka Štěpána Šatopleta nepatří mezi ty, jež by léta přešlapovali na místě a komfortně hráli stále to samé dokola. Po rané hardcorové epizodě se jejich styl postupem času vybrousil do dnešní všeobjímající crossoverové podoby. Novinka je však svým způsobem zase trochu jinde. Jisté indicie nabídla už i tři roky stará singlovka Tětiva, na které byl znát jemný příklon k melodice a též čistšímu zvuku. Je patrné, že THE.SWITCH tato nahrávka posloužila jako pomyslná vlaštovka, která ukázala, jakým směrem se vydat. Aktuální deska poté už jen dotáhla nastíněné koncepty do finální podoby.
Nynější fáze vývoje kapele evidentně svědčí. Přeci jenom si prošla dlouhým obdobím v hlubokém undergroundu a nyní si zaslouženě užívá ovoce, které ji současná pozice přináší. Větší možnosti spojené s přibývající fanouškovskou základnou logicky otevírají dveře. Relativně nedávná cesta za velkou louži toho budiž důkazem. Klip k písni Kam vedou naše kroky natočený v Seattlu není žádný nízkorozpočťák, nýbrž profesionálně zvládnutá práce hodná uskupení světového formátu. Na podobné úrovni bylo přistupováno i k nahrávání zbrusu nové desky, jež bylo hlavní náplní této cesty.
I přes výše zmíněné se jedna zásadní změna udála, a to po stránce textové. Kapela se s vydáním alba Svit rozhodla předávat obecenstvu své poselství výhradně v češtině a pro tento účel nyní povolala do svých služeb básníka Tomáše Tajchnera. Snad netřeba dodávat, že tento evidentně talentovaný poeta svými lyrickými verši vyšperkoval již v základu velmi dobrý instrumentální materiál. Není zkrátka na škodu, když se hudební těleso snaží skrze svoji tvorbu něco sdělit i jinak, než pouze skrze jekot kytar a hřmot bicích.
THE.SWITCH se stávají nahrávku za nahrávkou stále přístupnějšími. Nové eponymní album se opravdu velmi dobře poslouchá a to i přesto, že se kapela nesnížila k žádné prvoplánové komerci nebo zjednodušování instrumentální linky. Vrstvené kompozice tolik známé z předchozích nahrávek zůstaly zachovány, díky ještě lepšímu zvuku se však celá hudební složka pročistila a jednotlivé segmenty jsou pro posluchače čitelnější.
Vyniknou proto i ty nejmenší detaily, jež propůjčují desce tvář a nezaměnitelný charakter. I z tohoto důvodu novinka sama vybízí k opakovanému poslechu. Ačkoliv se pokaždé octnete v důvěrně známém prostředí, nikdy si nemůžete být jisti, kdy narazíte na novou, dříve dobře skrytou maličkost.
Tvorba skupiny vždy stála spíše na tvrdších věcech s nálepkou crossoveru okořeněném špetkou progrese. Nejinak tomu je i v tomto případě. Sekané riffy a chraplák frontmana Šatopleta nadále tvoří pomyslné základy, na nichž se tu od základu staví. Tentokrát byl však značný prostor věnován i kusům klidnějším. Již zmiňovaná čtvrtá Kam vedou naše kroky představuje to nejlepší z nich. Postupně budované tempo se odpíchne od úvodního rozostřeného chvění kytar skrze sloku do grandiózního post-metalového vyvrcholení připomínajícího CULT OF LUNA v mírně odlehčené verzi.
Skoro bych se odvážil říci, že v klidnějších pasážích si kapela věří více nežli v těch, kde hrají první housle technika a tvrdost. Nejspíše tomu tak je z důvodu jiného zaměření prezentovaných textů orientující se nyní spíše na lásku a témata s filosofickým přesahem. To přirozeně vybízí k tomu vydat se trochu smířlivější, méně trnitou cestou.
Muzika THE.SWITCH je vším, jen ne otřepaným klišé. Přesto si jedno na závěr neodpustím. Skupina vydáním nové desky bez debat dosáhla vrcholu své dosavadní tvorby. K tomuto výsledku ji dopomohla léta tvrdé práce a postupná promyšlená tvůrčí evoluce bez překotných excesů. Proto ať se zamýšlím, jak se zamýšlím, nenacházím objektivní výhradu, která by měla představovat škraloup na vycizelované a perfekcionisticky provedené práci. Klobouk dolů pánové, tohle se vám opravdu povedlo.

Hodnocení: 6/6

The.Switch - Kam vedou naše kroky

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
NEEDFUL THINGS hlásí změnu v sestavě NEEDFUL THINGS hlásí změnu v sestavě
Vydáno: 10.07.2020 v sekci Aktuality
Grindeři NEEDFUL THINGS nabízejí na svém Bandcampu k poslechu svou dosud poslední nahrávku - split v podobě kazety / LP se stylově spřízněnou  kapelou CONTROLLED EXISTENCE. Toto dílo se zároveň stalo rozlučkou se zpěvákem... číst dále
MACHINA BAPHOMETA spúšťa novú paľbu! MACHINA BAPHOMETA spúšťa novú paľbu!
Vydáno: 10.07.2020 v sekci Rozhovory
Black metalová horda MACHINA BAPHOMETA vypúšťa do sveta čerstvú skladbu „Antropomancy“, ktorá bude súčasťou chystaného EP. Zároveň dáva vedieť, že sa začal proces nahrávania aj plnohodnotného albumu. Všetky tieto záhady som... číst dále
FALL FROM EVEREST se chystají do divadla Archa FALL FROM EVEREST se chystají do divadla Archa
Vydáno: 10.07.2020 v sekci Aktuality
O bezprecedentním a excentrickém přístupu mladíků FALL FROM EVEREST jsme se mohli přesvědčit na vlastní oči už několikrát. Naposled tomu tak mělo být na začátku letošního roku ve vyprodaném klubu Varšava. Do této akce ovšem... číst dále
Za Spark! Za Spark!
Vydáno: 29.05.2020 v sekci Aktuality
Koronavirus zasáhl do chodu Sparku více než jsme mysleli a chtěli. Situace není jednoduchá a my jsme museli přijmout opatření, abychom zachovali časopis v jeho stávající podobě. Mimořádně tedy uveřejňujeme úvodník šéfredaktora... číst dále
Je dobojováno! Vítězem Spark Fresh Blood 2019 je PURNAMA Je dobojováno! Vítězem Spark Fresh Blood 2019 je PURNAMA
Vydáno: 22.01.2020 v sekci Fresh Blood
Šestý ročník Spark Fresh Blood zná svého vítěze, je jím turnovská death/blacková smečka PURNAMA. V těsném závěsu za ní skončili tachovští NEUROTIC MACHINERY a táborští ENDLESS DRAIN. Všechny tři kapely však odvedly... číst dále