Mnoho tváří tuzemské scény
czechblade logo
Fresh Blood profily kapel

COLLEGIUM MUSICUM - Praha (Palác Akropolis) - 8.10. 2014

Vydáno: 12.10.2014 00:00 v sekci Naživo - Gerd Muller

(Foto: Daniel Sloboda; kompletní fotogalerii z koncertu COLLEGIUM MUSICUM naleznete zde.)

V průběhu šesti dnů jsem si propotil v sálku žižkovské Akropole dva neuvěřitelné koncerty. Páteční ANATHEMA našlehala svými satelity z hudební oběžné dráhy do žil, hlav a těl nezměřitelnou dávku tepla, energie a všeobjímající radosti. A nestydím se říci – i dojetí. Další z koncertů roku. Ovšem to jsem netušil, co mne čeká za řachu na středečním předpokládaně poklidném setkání vážných zadumaných milovníků art rocku s COLLEGIUM MUSICUM.

Pokud měla ANATHEMA zcela vyprodáno, na COLLEGIUM MUSICUM se dá hovořit o stavu zcela našlapáno a nabito, kdy hustota posluchačů na kvadrát je rovna počtu pasažérů v tokijském metru během ranní špičky.

Jako bonus či předkrm k hudebnímu zážitku bych si přidal i absolutně různorodou směs posluchačů a diváků z hlediska věku, oděvních součástek, profesí a druhu nápojů v ruce. Byla vidět přehršle obalů k vinylům počínaje kultovními bílo-blankytnými „Konvergencemi“ až po černými obaly s varhanními píšťalami singlu „Hommage á J.S.Bach“/ „Ulica plná plášťou do dažďa „. A bez ohledu na to, že větší část publika včetně mne má již to lepší po stránce fyzické za sebou, to nejlepší jsme měli ten večer před sebou. A to jsem ani netušil, že budu polit pivem spolu s fotografem CZECH BLADE už v polovině setu COLLEGIUM MUSICUM. Rozvášnění ctitelé art rocku i v předpenzijním věku umí být taky pěkní kanci.

2371

Hladovému netrpělivému davu byl předhozen před jedinou a hlavní hvězdou večera mladý hráč na klávesové nástroje Michal Šupák. Svedl souboj s těmi nadrženými ortodoxními fans artu, kteří si v kotli brousili zuby jen na to jediné jméno koncertní soupisky. A podle mého názoru to po čtyřech různorodých hudebních kouscích zaslouženě po boji Michal Šupák vyhrál. Ač jsem jej nikdy před tím neslyšel a neznal, po jeho čtyřskladbovém vystoupení si díky jeho nasazení a muzikálnosti jeho jméno budu dobře pamatovat. Provedené autorské songy se mohou dotknout vnímavého posluchače se slabostí jak pro JETHRO TULL, tak i pro žhavé hipsterské taneční trendy.

COLLEGIUM MUSICUM  bylo přivítáno více než vřele. Od první vteřiny a prvého tónu bylo cítit, že tento večer bude zcela výjimečný, zvláštní, oboustranně vstřícně prožitý hudebníky i diváky. Není to pravidlo a v podobné souznění se dá vždy jen doufat. Leč stalo se. A kouzlo se naplnilo. A z mé pozice pozorovatele s hrudí vmáčknutou do bedny s vibrujícím sound systémem pod kytarou Fero Grigláka to bylo více než intenzivní. V této poloze s davem na zádech jsem si bohužel nemohl udělat žádnou poznámku do notýsku, protože pevné sevření ctiteli hammondek dovolovaly držet paže jen ve dvou polohách – těsně u těla nebo dlouho vysoko nad hlavou. Zkusím to vylovit z chátrající paměti.

2374

Takže co a jak pánové Varga, Frešo, Griglák a Valihora  zahráli?

COLLEGIUM MUSICUM  ten večer preludovali s chutí, přesvědčivě a svižně. Troufnu si dodat tradičně –  s odpichem. Repertoár kvarteta je pochopitelně konstantní. Hudební provedení však bylo od začátku ke konci gradující tak, že gradovat dále a výše už nebylo kam. A více než zajímavá byla i ta nehudební komunikace – Fedor Frešo spokojeně popocházel tu k Marianu Vargovi, tu se usmál k Martinu Valihorovi, tu si spokojeně v pauze Fero Griglák propletl prsty na prsou. Fotbalově řečeno – Fedor Frešo se z role levého beka během hry propracoval až na post agilního libera.

„Mikrokosmos“ byl mimořádný v propojení precizní rytmiky a vroucného harmonického souznění Vargových varhan a Griglákova Gibsonu. Úvodní  téma hammondek a tympánový rytmus vždy cítím a slyším  jako výzvu Alexandra Makedonského pod hradbami Babylonu – otevřete brány a nech nás vejít. Kytarové sólo s nádechem orientální říše je už jen potvrzením triumfu i pádu mladého poloboha. Ze všech mi známých a dostupných provedení této skladby mám nejraději právě ty od aktuální sestavy kapely.


(ilustrační video)

„Ulica plná plášťou do dažďa“  - nadčasová kompozice a historicky prvá skladba kapely, která v Akropoli zazněla jako druhá v pořadí. „Ulici“  mám v mimořádné úctě a oblibě. Pokud bych měl fanouškovi jakéhokoliv hudebního žánru COLLEGIUM MUSICUM  představit a přiblížit, volil bych právě tuto píseň. Bylo to mimořádné provedení, u kterého je možná jen jedna věc – prostě si ho vychutnat a užít. Zvuk Vargových hammondek a Griglákova Gibsonu se dostane mámivě do uší a paměti tak, že po jejich doznění si připadám jak sirotek.

„Strange theme“  - kapele Bohem či jinou vyšší mocí podstrčená skladba s úvodním zpěvem Fedora Freša. Snad mne hudebník neukamenuje, ale v Akropoli jsem slyšel mladou kapelu s mladistvým hlasem, něco, co padá z kosmu z míst, kde se zrodili BEATLES. Snová hudba v houpavém rytmu. Something it seems to me,  things move too slowly, nothing is near, nothing is real, don´t disappear. Bohužel, vše bylo skutečné a skončilo to. Vyzdvihnu sólo na bicí Martina Valihory – barevné, pestré, citlivé.

2372

„Suita po tisíc a jednej noci“ -  jak by se v publiku s námi cítil Rimskij-Korsakov? Carský námořní důstojník, geniální skladatel a autor „Šeherezády“ zemřel před více než sto lety. A hudba zůstala. Svlékl by si sako jako ctěný fanoušek za mnou a provolával by s ním vivat Varga? Nebojím se napsat, že COLLEGIUM MUSICUM hráli pro nás i pro sebe v životní formě. A jak fanoušek (už bez saka) pravil – „voni to hrají ještě líp než předtím“. Těžko bádat, jaké předtím měl na mysli. Ale hudebníci hráli naprosto úžasně. Naprosto.

Povinná jízda v přídavku na závěr – „Hommage á J.S.Bach“.  Je to smutné, protože víme, že po ní přijde konec. A je to krásné, když to přijde. V této skladbě dosáhli COLLEGIUM MUSICUM na vrchol. Vesmír se prosvítil. Severní pól byl dobyt. Amazonka objevena. A opona šla dolů.

Co dodat? Co chtít a co si přát od COLLEGIUM MUSICUM? 

HREJTE DÁL.

2373

………..

COLLEGIUM MUSICUM  v Paláci Akropolis vystoupilo 8. října 2014  ve složení:

Marián Varga – klávesy

Fedor Frešo – basová kytara, zpěv a průvodní slovo

František Griglák – kytary

Martin Valihora – bicí 



DOPORUČENÉ ČLÁNKY
SHAARK vydávají klip ze křtu v Bzenci ke skladbě „Emperor of Evil“ SHAARK vydávají klip ze křtu v Bzenci ke skladbě Emperor of Evil
Vydáno: 28.03.2024 v sekci Aktuality
17. února proběhl v bzeneckém KD křest nového LP thrash metalových SHAARK „Hybrid War“, které spatřilo světlo světa o den dříve. SHAARK si k tomu pozvali několik spřízněných kapel, vesměs souputníků celé své kariéry... číst dále
THE PUBLIC připomínají album Sanctify THE PUBLIC připomínají album Sanctify
Vydáno: 28.03.2024 v sekci Aktuality
Jsou kapely, u nichž je od prvopočátku zřetelné, že se mermomocí snaží bušit na bránu slávy a obecného povědomí. A pak jsou naopak kapely, o kterých nic moc nevíte, a přitom jsou schopny vám kdykoliv svou produkcí vyrazit dech... číst dále
Vydáte se za Heather? Vydáte se za Heather?
Vydáno: 27.03.2024 v sekci Aktuality
Tam, kde mnozí v kličkované mezi hudebními žánry a emocemi končí, začíná pouť Heather. Její cestu lemují příkré rockové riffy a nesmlouvavé harmonie, které však mnohdy jako mávnutím kouzelného proutku ustupují křehkým... číst dále
CHINASKI mají chuť zlobit CHINASKI mají chuť zlobit
Vydáno: 27.03.2024 v sekci Aktuality
Píseň "Mám chuť zlobit" z posledního řadového alba "Frihet" je jednou z nejoblíbenějších písní na koncertech CHINASKI. Kapela se proto rozhodla ke svému třicetiletému výročí natočit jako jeden ze speciálních dárků klip s... číst dále
DARK GAMBALLE odhalují svoje hříchy DARK GAMBALLE odhalují svoje hříchy
Vydáno: 26.03.2024 v sekci Aktuality
Čerstvé album "Dobrý lhář" podpořili DARK GAMBALLE videoklipem k titulní písni, na němž kapela spolupracovala s režisérem Martinem Ferkem: "S obrovskou radostí oznamujeme, že se nám povedlo probudit z pětiletého tvůrčího spánku... číst dále