SEBASTIEN - SEBASTIEN je jako rodina!

Vydáno: 28.12.2020 11:17 - Jan Moravec

Většina z nás bude při letošním účtování počítat ztráty, frontman SEBASTIEN Jirka Rain však prohlašuje, že tenhle šílený rok je pro kapelu paradoxně rokem nejaktivnějším a nejúspěšnějším. Účast na turné Monster Meeting, vydání kompilačního alba „Identity“, vydání řadovky „Integrity“, na které kapela kompletně přeladila z angličtiny na mateřštinu, natočení nových videoklipů, spolupráce s Nadačním fondem Veroniky Kašákové, to všechno jsou body, o kterých se Jirka se zjevnou chutí rozpovídal.
Co bylo hlavním impulsem k tomu, aby SEBASTIEN začali zpívat v češtině?
Úplně první EP SEBASTIEN „Závidím“ vyšlo v roce 2008 česky. Potom jsme se sice zaměřili na evropský a později dokonce celosvětový trh, ale pasáže v češtině najdeš hned na dvou z našich tří anglicky zpívaných alb. I na německých pódiích měla překvapivě velký úspěch česky zpívaná „V síti štěstí“ a celá řada fanoušků nám začala říkat, že by je zajímala naše tvorba v mateřštině. Proto jsme se rozhodli, že to zkusíme…

Znamená to, že se primárně zaměříte na domácí publikum nebo tě zahraniční ambice stále neopouští?
Uvědomil jsem si, že se v mateřském jazyce mnohem lépe přenášejí emoce. Starého psa ale tak úplně novým kouskům nenaučíš. (smích) Ačkoliv teď chceme působit hlavně na domácí půdě, ve vzduchu visí i anglická verze „Integrity“, na které bychom možná v příštím roce zapracovali. Všechno je ale momentálně – i kvůli Covidu – otevřené a uvidíme, jak se situace vyvine.

Jak obtížné bylo přeladit v textování z angličtiny do češtiny?
Popravdě, měl jsem na začátku docela silné obavy, jak vyzní moje melodika v češtině, která má hodně souhlásek a celkově není tak zpěvná, jako angličtina nebo třeba italština. Můžu ale říct, že z výsledku mám velikou radost a myslím si, že jsme udělali dobře.

Skladbu „Nechtěná“ jste původně nahráli s anglickým textem pod názvem „Fight For Love“. Neuvažuješ o tom přetextovat z angličtiny i další skladby?
„Nechtěnou“ to vlastně všechno začalo. Byla první skladbou, kterou jsme zkusili v demo-podobě nazpívat česky, a přesvědčila mě, že to půjde. Nad dalším přetextováním starších skladeb ale momentálně neuvažujeme. Jen já sám mám aktuálně v zásobě asi sto čtyřicet nových hudebních nápadů a coby autor se chci zaměřovat spíše na zbrusu novou tvorbu.

V létě jste stihli odehrát několik koncertů v rámci Monster Meeting. Jak sis užil tyhle koncerty a předpokládáš, že pokud se situace dostane do normálu, že se SEBASTIEN objeví na Monster Meeting i v příštím roce?
Určitě! Některé termíny už máme před-potvrzené, ale jen Bůh ví, jak bude vypadat situace s koncerty na jaře nebo v létě 2021. Akce v rámci Monster Meetingu, které jsme odehráli letos, byly úžasné. Od technického zázemí, přes atmosféru mezi kapelami, až po naprosto fantastické fanoušky! Celé mi to v tom letošním šíleném roce přišlo jako zázrak. Zatím můžeme jen doufat, ale koncertních plánů máme na příští rok požehnaně a, když to jen trochu půjde, vyjedeme opět ve velkém stylu!

V rámci koncertů na Monster Meeting jste playlist postavili na nových skladbách. Jak fanoušci reagovali na novinky a na fakt, že jste se jim mateřským jazykem přiblížili? Co bys podle dosavadních reakcí vašich fanoušků tipoval jako největší hit alba?
Reakce diváků na Monster Meetingu byly skvělé. Většinou se mnou už při druhém refrénu zpívali základní slogany – a to slyšeli ty písničky úplně poprvé! Bylo to pro mě dalším důkazem, že jsme si zvolili správnou cestu. Za největší koncertní tutovky bych osobně považoval „Tornádo“, „Nechtěnou“ a „Bičem proti lásce“, ty obvykle sklízely nejbouřlivější reakce. Je ale pravda, že jsme zatím nehráli všechny nové skladby a na albu mám ještě několik dalších horkých favoritů...

Jak vznikalo album „Integrity“, přistupovali jste k jeho tvorbě v něčem odlišným způsobem oproti předchozí nahrávkám?
My už máme svůj léty prověřený postup skládání, před-produkce i samotného nahrávání. Většina mých skladeb pro „Integrity“ vznikla asi před dvěma lety, kdy jsem se přestěhoval do Prahy a zažil doslova gejzír inspirace. V té době jsem psal minimálně jeden nový song každý den! Bylo tedy z čeho vybírat. Finální aranže všech skladeb tvořila posléze celá kapela a natáčeli jsme opět v našem studiu Dark Chamber Sounds Petra Skaly, na jehož zvuk jsme náležitě hrdí. Novinkou bylo využití slavného dánského producenta Jacoba Hansena pro mastering alba. Odvedl úžasnou práci, naše hudba se mu moc líbí a věřím, že budeme spolupracovat i nadále.

Ty jsi dominantní autor kapely a poprvé se na desku dostaly i skladby klávesáka Pavla Dvořáka. Jak probíhá výběr skladeb na album, využijete všechny rozpracované nápady nebo vybíráte z většího množství skladeb?
Já měl pro album připravených asi šestnáct písniček, Pavel přinesl tři a nikdo jiný tentokrát s ničím nepřišel. Nahráli jsme všechny nápady v hrubé pracovní podobě a všichni členové potom psali své názory na jednotlivé songy a hlasovali o finálním výběru pro album i o pořadí skladeb. V tomto směru máme v kapele demokracii. (smích)

SEBASTIEN_band 7
Jednou z Pavlových věcí je pomalá a velice emotivní „Jdi dál“. Jaká máš kritéria na to, abys měl chuť přijmout do SEBASTIEN skladbu či text od některého ze svých kolegů?
Já v tomhle nejsem žádný despota. (smích) Nepotřebuju zpívat a hrát jen své skladby. Naopak, např. „Die In Me“, kterou napsal náš basák Petr, považuju za jednu z vůbec nejlepších skladeb v historii Sebastien. Obě Pavlovy skladby pro „Integrity“ jsou podle mě naprosto geniální a jsem moc rád, že nám je nabídl. Když hraju a zpívám písničku jiného autora, snažím se maximálně naplnit jeho vizi. Pavlovi jsem nemluvil do textů, ani do melodických linek a chtěl jsem se co nejvíc přiblížit jeho představám. O to lepší ty písničky nakonec jsou, protože rozšiřují „paletu“ výrazů naší kapely. Já sám tvořím hudbu prakticky neustále, ale budu dál hecovat i Pavla a Petra, aby psali a nosili další nápady. K námětu skladby „Jdi dál“ z Pavlova vyprávění vím, že tuto skladbu napsal krátce poté, co mu zemřel dědeček. Jedná se o zamyšlení nad životem jako takovým, rodinou a generačním propojením. Lze to možná také chápat jako příběh, pojednávající o výchově syna "nezkušeným" otcem, který časem nabývá zkušeností. A jak čas plyne a roky přibývají, dojde do bodu, kdy musí svému synovi předat "poselství" pro jeho další život a další generace rodu. Vlastní význam si v tom však může najít každý sám. Jediné, co vím určitě, že Pavel ještě nemá rodinu, takže jemu konkrétně se tento "rodičovský příběh" ještě určitě nestal. (smích)

Asi nejtemnější skladbou na albu je píseň „AntiProrok“. Vzhledem k tomu, že většina alba je poměrně pozitivně laděná, potřebuješ na tvorbu takhle netypických skladeb nějaké speciální impuls, prožitek, prostředí?
„AntiProroka“ jsem napsal inspirován kapelami typu MYRATH. Měl jsem k němu připravený takový trochu biblický text pod názvem „Prorok“, ale manželka si mě dobírala, že je nudný a nehodí se k tak energické skladbě. (smích) ...samozřejmě měla pravdu! Šli jsme tedy spolu na pivo (tenkrát to ještě bylo možné) s papírem a propiskou v ruce, bavili se o tom, přezpívávali si, jak by to které slovo znělo a žena během tohoto jednoho večera napsala celý text „AntiProroka“. (smích) Mám tu skladbu moc rád a je pro mě zajímavá už tím, jak spontánně vznikl její text...

Ve skladbě „Tornádo“ zpíváš „až se jednou zadíváš zpět…“ Co se ti dnes v souvislosti se SEBASTIEN vybaví jako první, když se podíváš zpět na těch uplynulých deset let?
 SEBASTIEN je jedna velká jízda plná splněných hudebních snů a cílů. Těžko vybrat jen jednu věc... Spolupracovali jsme se světovými hvězdami, které léta obdivujeme, jako je Tony Martin z BLACK SABBATH, Zak Stevens ze SAVATAGE, Fabio Lione z RHAPSODY, Amanda Somerville z AVANTASIA a další. Také jsme se spřátelili se současnou power metalovou špičkou – např. s Yannisem Papadopoulosem z BEAST IN BLACK. Už třikrát jsme se objevili na hlavním pódiu Masters Of Rock, vystoupili na Wacken Open Air, hráli před Alicem Cooperem, odjeli dvě evropská turné, spolupracovali s velkými producenty – Rolandem Grapowem z MASTERPLAN a Jacobem Hansenem. Díky zahraničním labelům jsme naši hudbu dostali do celého světa. Letos jsme, navzdory pandemii, vydali rekapitulační výběrové CD „Identity“, nové česky nazpívané album „Integrity“ a několik videoklipů. Účastnili jsme se největší tuzemské hudební akce letošního roku – putovního festivalu Monster Meeting... Co víc bych si mohl v hudbě přát? Co ale považuju za nejdůležitější – SEBASTIEN je jako rodina! Šli jsme si vzájemně na svatbách za svědky, naše manželky a partnerky nás podporují a se spoustou věcí nám pomáhají, jsme jako bráchové a ta atmosféra je vidět i z našich úsměvů a ksichtů na pódiu. (smích) Právě toho si vážím úplně nejvíc.

V průběhu roku jste uzavření anglické éry deklarovali i vydáním výběrovky „Identity 2010 – 2020“. Jak obtížné bylo vybrat skladby na tuhle desku a jak sis užil tohle bilancování dosavadní kariéry SEBASTIEN?
Bylo to pro mě velice zajímavé. Udělali jsme si pořádek v kapelní historii a od zahraničních labelů odkoupili práva na veškerou naši starší hudbu. Na „Identity“ se také poprvé ve fyzické podobě objevují čtyři skladby z digitálně vydaného EP „Behind The World“ (2019), navíc ve zbrusu novém Petrově remixu. Umístili jsme zde skladby se všemi našimi velkými zahraničními hosty, v bookletu najdete celou řadu vzpomínek členů kapely, ale také Fabia Lioneho, Rolanda Grapowa, Apolla Papathanasia, Ailyn Giménez, Yannise Papadopoulose, nebo Mika Terrany, který se stal v roce 2018 kmotrem alba „Act Of Creation“. Pro mě je „Identity“ krásnou kolekcí toho nejlepšího, co jsme zatím pod hlavičkou SEBASTIEN stvořili, a zároveň důstojným uzavřením první éry našeho působení na scéně.

SEBASTIEN_Veronika
Zároveň s novým albem jste představili klip k již zmíněné „Nechtěné“, ve kterém jste se spojili s Nadačním fondem Veroniky Kašákové. Jak došlo k tomuhle spojení ? Chystáte v nejbližší době nějaké konkrétní akce na podporu Nadačního fondu? Máte v plánu i nějaký další videoklip?
Skladba „Nechtěná“ v sobě nese velké poselství. Chtěli jsme v ní upozornit na prázdnotu dnešního světa, ve kterém tak často pod pozlátkem materiálních hodnot, moderních technologií a virtuálních světů trpí to nejdůležitější – mezilidské vztahy a naše duše. Přáli jsme si upozornit na důležitost tradičních hodnot, jako je rodina, manželství, děti... a osud nám přihrál do cesty fotografa Jardu Urbana, který nás dostal k Veronice a jejímu životnímu příběhu. V rámci našich společných aktivit chceme upozornit na děti z dětských domovů, které mají – právě díky absenci lásky a rodinného zázemí – velké problémy postavit se v dospělosti na vlastní nohy a prožít šťastný a naplněný život. Veronika právě toto dokázala a je i pro nás velkou inspirací. Vidím totiž v tématu „nechtěných“ zrcadlo celé naší společnosti, tak slepě zaměřené na výkon a zisk. Začali jsme tedy pracovat pro dobrou věc. Máme spoustu plánů, ale zveřejňovat je budeme teprve postupně, mimo jiné v závislosti na možnostech „doby covidové“...

Deska vychází i v limitované edici s 3D obalem, jak se zrodil nápad na takhle netradiční formát? A není v plánu i LP verze?
Byl to můj nápad. Viděl jsem 3D obal alba kapely Annihilator a naprosto se do něj zamiloval! Z finální podoby obalu limitované verze „Integrity“ mám obrovskou radost, pořád ho prohlížím a „osahávám“! (smích) 3D obal je prostě super a jsme první českou kapelou, která tuto technologii použila. Vinyly jsou mou další velkou láskou a v příštím roce opravdu LP verzi nového alba plánujeme. Už teď se na ni těším.

Oficiálně se již prezentujete jak kvartet, takže na tebe kromě zpěvu zbyla i kytara. Užíváš si tohle spojení nebo je ti bližší možnost větší interakce s diváky bez kytary na krku?
Když se Andy zhruba v polovině roku 2018 stáhl do ústraní, trochu jsem sakroval, protože mám najednou na pódiu dvakrát tolik práce. (smích) Navíc, naše starší skladby nebyly psány pro zpívajícího kytaristu – frázování vokálů a rytmická kytara jdou často proti sobě a bylo to dost náročné... Nicméně, zvykl jsem si a dnes už se zase cítím s kytarou a mikrofonem jako ryba ve vodě. V podstatě jsem se vrátil do dob NAVARU, kde jsem byl také zpívajícím kytaristou.

Členové kapely jsou rozeseti různě po republice. Jak vlastně SEBASTIEN prožívá tohle podivné období a jakou formou budete propagovat nové album?
Využíváme všechny dostupné možnosti – sociální sítě, časopisy, rádia, webziny ...a tímto Ti chci moc poděkovat za tento rozhovor a za podporu! Každá doba je v něčem dobrá a v něčem špatná. My nepropadáme letargii a upínáme svou pozornost tam, kde je to i v dnešní době smysluplné. Šílený rok 2020 je tak paradoxně naším rokem nejaktivnějším a nejúspěšnějším! Všechno jde, když se chce...

Hrát naživo je v současné době nemožné a někteří hudebníci to řeší formou online koncertů. Jak se díváš na tuto vlnu a myslíš, že se SEBASTIEN někdy do něčeho podobného pustí?
Přijde mi to zajímavé a rozhodně se něčemu podobnému nebráním. Dlouhodobě spolupracujeme s firmou INTV, která se zabývá satelitním přenosem dat a jeden zajímavý projekt už společně na příští rok plánujeme. Nechte se překvapit... Zatím přeju Tobě i všem čtenářům krásné klidné Vánoce ...a Nový rok ať je pro nás pro všechny lepší než ten, se kterým se za nedlouho rozloučíme. Opatrujte se.

Facebook SEBASTIEN
Původně zveřejněno na METAL FOREVER & METAL MAN

DOPORUČENÉ ČLÁNKY


© 2024 SMILE MUSIC s.r.o. | Prolidi.cz

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.
Přepnout na klasické zobrazení