YTIVARG – Není moc kapel, které by si na elektrotechnice postavili image jako my

Vydáno: 22.12.2021 14:12 - Víťa Magua

Grind/blackoví YTIVARG vznikli pod původním názvem GRAVITY v půli devadesátých let. Po roce 2000 upadli na dlouhá léta v nečinnost, aby se o patnáct let později opět probudili k životu. V následujících otázkách probereme mimo kapelních záležitostí i pár zajímavých postřehů z oblasti elektrotechniky, protože to je téma, na kterém textově současní YTIVARG staví. Odpovědí se ujal kytarista a zakladatel kapely Míra F.C. Prokeš.
Pod názvem GRAVITY vzniklo v devadesátých letech několik demonahrávek. Když jste v roce 2000 nahrávali další skladby, psal se název kapely již obráceně YTIVARG. Bylo důvodem to, že pod názvem GRAVITY vystupuje ve světě nejedna kapela?
Důvodem změny názvu bylo, že jsme po vydání dema „The Window To The Unknown“ uzavřeli úvodní death/thrash epizodu projektu. Šlo tenkrát jen o studiovou záležitost. Se zpěvákem Miculou Parvou jsme chtěli zkusit ještě něco jiného, tak další demo CD se již neslo v duchu severského black metalu a pod nálepkou YTIVARG. Přišlo nám patřičné v rámci změny stylu upravit i název kapely. Vlastně jsme chvíli fungovali pod oběma názvy. V rámci GRAVITY byly složeny ještě další tři death/grind songy, ty ale nebyly nikde zaznamenány. Po mém nástupu do ISACAARUM v roce 2001 nastal pro projekty GRAVITY i YTIVARG na neurčito čas hybernace.

Nahrávka z roku 2000, která dostala název jako kapela sama, vyšla o šest let později, nicméně po jejím natočení si dostal nabídku z řad ISACAARUM. Čím tě tato kapela oslovila, že ses rozhodl zastavit svůj projekt a přešel do jejích řad?
Nahrávka v roce 2000 vznikala ještě na starém 4-stopém magnetofonu TASCAM a vlastně nebyla v době vzniku ani oficiálně šířena. Přišlo mi to pak trochu líto, tak v roce 2006 prošel materiál očistou, masteringem a byl vydán jako self-release CD-R. Co se týče mého vstupu do ISACAARUM, tehdy kapely sdílely stejnou zkušebnu, byli jsme kámoši, jedna parta. Pro mě osobně byla tahle banda kult, živá prezentace s šílencem Chymusem za mikrofonem neměla v té době žádnou konkurenci. Takže když kluci sháněli druhou kytaru a dostal jsem nabídku, neodmítl jsem ji, resp. už jsem ji neodmítl. Moc se to neví, ale lano jsem dostal už dříve, když se řešil post baskytary a tehdejší basák Vlakin musel upřednostňovat závazky vůči své domovské kapele INGROWING. Tenkrát jsem nabídku ale nepřijal. Mé působení v grindcoreových BIZARRE EMBALMING na pozici drtiče čtyř tlustých strun mi to nedovolovalo, měli jsme čerstvě po nahrávání dema, tunu nasmlouvaných koncertů a nechtěl jsem nechat kluky ve štychu. Po mém nástupu do ISACAARUM však museli jít YTIVARG stranou, protože ISACAARUM byli dost jiná liga. Koncerty pomalu každý víkend, dvkarát do týdne zkouška, k tomu ještě zvukařina v jednom českobudějovickém rockovém klubu… Už nebylo moc prostoru na další aktivity.

Zhruba patnáct let po tvém příchodu ISACAARUM ukončili činnost a YTIVARG je zpět. Hudebně jste se od dříve prezentovaného severského black metalu přiblížili ke grindu. Black metal vás přestal naplňovat hudebně nebo už vám nevyhovoval po filozofické stránce?
Celé to bylo trochu jinak. Tam, kde jsem jako autor hudby s ISACAARUM skončil, tam jsem s YTIVARG zase začal, navázal. V roce 2015 jsme projekt s Miculou Parvou obnovili už na úrovni regulérní kapely a nová hudba začala vznikat na kostrách skladeb, které jsem měl připravené v šuplíku ještě z dob ISACAARUM. Jak se říká, že starého psa novým kouskům nenaučíš, tak jsem ani o tom nepřemýšlel, že bych na svém rukopisu něco měnil a vracel se k čistému black metalu. YTIVARG jsou víc grind a death, z blackové atmosféry jsou spíše jen náznaky, ale za mě je to tak v pořádku. Black metal mám jako posluchač velmi rád, jsem velký fanoušek kapel typu MARDUK, IMMORTAL, BURZUM, SATYRICON, ale hudebně ze mě leze něco trochu jiného.

Co se týče textové složky vaší desky „Wardenclyffe“ z roku 2017, jedná se o koncept z oblasti elektrotechniky, týkající se vynálezů pana Nikoly Tesly. Proč zrovna tohle téma, to už jsi v několika předešlých rozhovorech probíral. Stalo se ti, že za tebou někdo z fanoušků na základě poslechu desky přišel a snažil se s tebou témata v ní obsažená probírat, případně se dozvědět k této problematice něco více?
Jelikož se hodně mých přátel a fans YTIVARG pohybuje profesně nebo hobby okolo elektrotechniky/energetiky, tak už i na tyhle diskuse došlo a líbilo se jim, že jsme toto téma hudebně zhmotnili. Ono se to vyloženě nabízelo. Jsem profesí energetik, elektrotechnika a elektronika je i moje hobby, tak jsem využil letitých zkušeností v dané oblasti ve prospěch YTIVARG. Není moc kapel, které by si na elektrotechnice postavili image jako my. Nejvíc mě potěšil zvukař a elektrotechnik z Budějovic, Jirka Klokočka. Byl maximálně uchvácen z našeho loga, že jsme do něj umně včlenili grafickou značku unipolárního tranzistoru.

Ytivarg

Když pomineme Wardenclyffský vysílač, co tě na vynálezech Nikoly Tesly zaujalo nejvíce?
Ty, které nikdy nespatřily světlo světa. Po smrti pana Tesly byly údajně americkou vládou zabaveny a zkonfiskovány materiály s návrhy vynálezů, které nedokončil. Jen Bůh ví, kde bychom dnes jako lidstvo byli, pokud by jeho objevy a vize byly zrealizovány. Třeba ten bezdrátový přenos elektrické energie zdarma, který opěvujeme na WARDENCLYFFE, není bohužel to, co by bylo v dnešní moderní době z pohledu businessu zrovna žádáno. Hodně mě zaujal projekt RAINBOW alias Filadelfský experiment z r. 1943, na kterém se Tesla spolupodílel. Jeho cílem bylo pomocí účinků velmi silného elektromagnetického pole dosáhnout zneviditelnění vojenské bojové techniky. Reálným výsledkem experimentu bylo zmizení a údajná teleportace bojové lodi USS Eldridge. Experiment bohužel zanechal zcela fatální následky na posádce plavidla i plavidle samotném. Části lodi zmizely, část námořníků také zcela zmizela, někteří skončili zapuštěni do konstrukce lodi, zbytek co přežil, skočil na psychiatrii. Ale relevantních informací je k tomu málo, nikdo přesně neví, co se tam tehdy stalo, co je pravda a co fikce.

Na dalším řadovém CD se elektrotechnice budete opět věnovat? Lze už nyní o chystané nahrávce prozradit něco bližšího?
Ano, další nahrávka se bude opět tematicky věnovat elektrotechnice. Mělo by se jednat o trochu víc koncepční záležitost, řešící problematiku distribučního technologického zařízení velmi vysokého napětí a jeho poruch. Zatím máme hotové tři songy, další v různém stádiu rozpracovanosti. Jeden z nich, „Power Transformer“, jsme již zařadili do našeho živého playlistu a vzniklo k němu i rehearsal video.

V sestavě YTIVARG figurují dva baskytaristé, na koncertech alternuje jeden za druhého. Jak to bude s novým albem, budou nahrávat střídavě oba?
Je to celkem sranda, jak jsme ze začátku měli na basáky pech, tak teď si můžeme i vybírat. Která kapela může říct, že má dva plnohodnotné basáky? Koncertně se Zdenda a Stanley alternují 50:50, podle toho, kdo z nich má čas. Vlastně jim do toho ani moc nekecáme, kolikrát se domlouvají přímo mezi sebou, kdo z nich bude hrát. Dokonce nám bylo ze strany fans už i navrhováno, aby Zdenda i Stanley hráli na koncertech oba dva současně, což by mi ale přišlo trochu nepraktické, jak logisticky kvůli gearu, tak časově kvůli jejich dalším aktivitám. Studiové záležitosti ale půjdou nejspíš za Zdendou.

Loňské EP "The Forgotten Past" obsahuje kromě dvou coververzí jednu vaši skladbu, kde se praví mimo jiné o tom, že spotřební zboží dnes nic nevydrží a zatímco jsme kdysi měli jednu pračku a ledničku, které vydržely dvacet let, dneska nám v obchodě po pěti letech řeknou, že se výrobek opravovat nevyplatí a doporučí koupit nový. Nabízíš prostřednictvím textů taky nějakou radu nebo východisko jak z toho všeho ven?
Kvalitní věci se prostě přestaly vyrábět, je tlak na cenu a kvantitu a podle toho vypadá kvalita. Spotřební zboží rovná se spotřebuj, vyhoď a kup nové.  Do všeho se montují tzv. „kurvítka“, přístroje se vyrábí tak, aby se rozbily co nejdříve po záruce. Všichni výrobci to cíleně dělají, ale oficiálně to žádný z nich nepřizná. Cesta z toho ven za současných podmínek moc není. To by se musel úplně změnit způsob současného konzumního života. Každý ale může začít sám u sebe, člověk nemusí kupovat hned každou horkou technologickou novinku jenom proto, že nám to marketéři cpou přes média do hlavy. Na co ob rok kupovat nový model smartphonu, když starý funguje bez problému? Je i hodně věcí, co se opravit dá, ale pro lidi je jednodušší koupit novou věc a starou vyhodit.

Situace ve světě je dnes skutečně nelehká, možná se na čas zase všechno zavře, proto by měla mít kapela nějaký plán jak vyvíjet aktivitu a tento stav přežít. Máte nějaký?
Jako optimista si ve skrytu duše přeji, aby tato situace nenastala. Pokud nastane, tak nezbyde než se zase zavřít do zkušebny, makat na nových skladbách, připravit třeba nový merchandise, zamakat na promotion a zviditelnění kapely, prostě se připravit zase na dobu, kdy bude opět možno koncertovat a představit hudbu YTIVARG dalším fans.

Facebook YTIVARG
Bandzone YTIVARG
Bandzone GRAVITY

Vznik: 1995
Místo: České Budějovice
Styl: grind/black

Diskografie:
1995 - GRAVITY - Demo 1995 (demo MC)
1996 - GRAVITY - TV And Radio Symphony (demo MC)
1999 - GRAVITY - The Window To The Unknown (demo MC)
2006 - YTIVARG - Ytivarg (CD)
2017 - YTIVARG - Wardeclyffe (CD)
2020 - YTIVARG - The Forgotten Past (EP)

Sestava:
Luky - growl
F.C. - kytara, řev
Ondra - bicí
Zdeněk - baskytara
Stanley - baskytara (alternace)


DOPORUČENÉ ČLÁNKY


© 2024 SMILE MUSIC s.r.o. | Prolidi.cz

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.
Přepnout na klasické zobrazení