A ještě něco vám řeknu. Elitní logo takových OPETH během brouzdání po letních festivalech najdete na nejednom bicepsu, tricepsu nebo svalu sedacím. Já mám jiné kapelní logo v srdci a v hlavě. ETC…

Když mne na podzim 1976 v hodinách fyziky zbytečně
trápil profesor Čajan svými definicemi odporu a napětí, těšil jsem se vždy jen
na jedno. Dobrat se co nejrychleji z gymplu domů, nasadit veleopatrně na elpíčko jehlu gramofonu Tesla Litovel NC
Tím elpíčkem, vypůjčeným a nekonečně kolujícím mezi námi studenty byl skutečný zázrak v té podmračené době. Takový nečekaný paprsek světla a naděje. Jmenoval se jednoduše – Vladimír Mišík. Sépiový obal s chlapíkem v černém svetru a s brašnou. Mladý, vážný a nachmuřený muž. Hm, na rockovou hvězdu tedy na první pohled opravdu nevypadal. To v Bravu byli fakt skutečně drsnější a barevnější borci. Jenže.
To album bylo pro mne a mé vrstevníky zcela zásadní. Pootevřelo nám skulinu do světa té opravdové rockové hudby. Vlastně hudby a kultury vůbec. Díky českým hudebníkům, kteří chtěli a uměli, ale ne vždy směli hrát. Textům, které šly do hlavy a opsané z ruky do ruky. Díky tomu kouzlu, které každý další a další poslech přenášel do mého krevního systému. Do buněk. Po ETC… už jsem měl jinou DNA. Navždy.
Co po těch skoro čtyřech desítkách let nesmazal čas, inflace informací a nahlodaná paměť? Kytary pánů Fořta, Jelínka, Pokorného a Francla. Hrubého housle, v české rockové hudbě do té doby neslyšené. Bicí Anatoli Kohouta a Jana Nohy. A dlouhý seznam hostujících hráčů i vokalistů – vyberu hlavně akordeon Slávy Kunsta z té snad nejslavnější Mišíkovy písně. A kromě samotného Mišíkova zpěvu to je Padrůňkova basa. Dunivá, chytrá i intuitivní. A pro nás, drnkače a brnkače na španělkách neskutečně těžká.
Za největší zjevení jsem tehdy i nyní považoval skladbu „Biograf“. Bylo v ní tolik fantazie, tónů, barev, riffů. Už jen ten tajemný úvod – hi hat, basa, moog a Fender piano. Souhra houslí Jana Hrubého a Padrůňkovy basy. A kytary se přidávají. Hudba jako by z neexistujícího soundtracku k dalšímu verneovskému filmu Karla Zemana o ponorkách a parní mořeplavbě. Nebyl jsem jediný, kdo „Biograf“ zarputile poslouchal zas a znovu. Byl to nový svět, nový horizont hudební estetiky a měřítek. Mohl jsem si říct – ETC… a LED ZEPPELIN – jediní neposkvrnění. A Kainar se stal na dlouho prvním a posledním básníkem, po kterém jsem dobrovolně sáhl.
Vladimír Mišík musel být mimo jiné i mimořádně tolerantní ke svým spoluhráčům. V „Biografu“ si opravdu moc tónů nezazpíval, spíše je v této písni tušený, než slyšený. Nechal kapelu hrát, tak jak si chtěla. A to se přitom jednalo o jeho první sólovou desku, přitom stoprocentně kompozičně autorskou. Proto byl pro nás tím, o čem sám zpíval – nezaručený, ale též neodvysílaný.
Vladimír Mišík s dvanáctistrunkou se jednou (snad nedopatřením) mihl na obrazovce naší černobílé TV Orava v triku s TÍM logem. Možná to bylo v písni o chlapečkovi na rozvrzané židličce v holičské oficíně za tesknění vrzavého akordeonu. Ale to logo bylo nesmazatelné, hůře než lilie na rameni Mylady. Bílý ornament a ta hudba – to bylo více, než mnoho. Skončila cesta do dětství a začal bazar proměn.
Co mi z toho všeho dnes zůstalo? ETC… pro mne znamená stále i to, že za námi je věčnost, před námi je věčnost. A to je pravda. Pravda, samá pravda. Konec obelisku.
Dovětek: autorem loga ETC... je Pavel Büchler - výtvarný umělec, spisovatel a pedagog, který od roku 1981 žije ve Velké Británii. Zde působí jako profesor na Manchester Metropolitan University.






HEIDEN vydají album Cma
MOTORBAND míří do Údolí stínů
Vinylový dluh kapely INSANIA je splacen - vychází LP Out
FORREST JUMP nadělují fanouškům předčasný vánoční dárek
ŽÁDNEJ STRES vydává album "Cesta" a zve na křest do Třemošnice