
Asi každý našinec, kdo alespoň trochu sleduje českou extrémní scénu, se musel setkat s jihočeskou formací AVENGER, která již od raných devadesátých let po svém ctila odkaz tuzemské ikony černého kovu MASTER’S HAMMER. Když si volyňská parta kolem bratrů Rámuse Mecáka a Honzy Kapáka nadělila k pětadvacátému výročí paradoxně rozpad kapely, dalším společným hudebním krokem byl vznik BOHEMYST. Srpnové debutové album „Čerň a Smrt“ má už dle antiletního názvu potenciál vykouzlit zapovězené magické obrazce a na alchymistických křivulích vyextrahovat nokturnálně temnou látku. Nejmenovaný klasik při své pouti Evropou měl kdysi pravit: „Když jsme se přiblížili k hranícím země české, hovor se přirozeně stočil k okultismu.“ Bohemia měla od nepaměti pověst tajemného místa, kde nejrůznější spiritisté a mystikové v útrobách křivolakých uliček historických měst provádí skryté seance, duchařská sezení a astrologická pozorování. Zčernalou tradici tradičních hermetických nauk drží v šumavském podhůří při životě právě spolek BOHEMYST, který své hudební substance čerpá rovným dílem z flakónu s popiskou black a z ampule smrti, což skvěle dokumentuje rozvrstvení vokálních technik. Trudný žánrový kříženec mistrně mísí škrábavé havraní skřehotaní s brutálně mohutným deathmetalovým growlem. Ostrý metalový hrot smáčí svou špici v černočerné tekutině na dně kalamáře a vzácným kaligrafickým rukopisem šrafuje disharmonické kytarové vzorkování a halucinační harmonie za vydatného přispění groteskního souzvuku klavírní klaviatury. Vznikají tak obskurně nádherné motivy jako v útrpném rekviem „Nekromantika“, které graduje sbor zkormoucených hlasů bez jiskřičky naděje, nebo závěrečný vál „Zvrácenosti zvědavosti“ s imaginativním textem, co čeří lidskou mysl. Jméno MASTER’S HAMMER ožívá nejsilněji ve skladbě „Kosti“, jejíž neklidná orchestrace, charakteristicky ujíždějící riff, propletené kytarové linkování i rurální lyrické zasazení dokonale evokují náladu první blackmetalové operety „Jilemnický okultista“ z pera pana Františka Štorma. Celkově se však BOHEMYST mohou pyšnit naprosto svébytným extrémním materiálem, který navzdory názvu kapely hravě obstojí nejen v dolině mezi Šumavou, Krkonošemi a Krušnými horami. V roce 1873 byl Brit Joseph Jagger prvním člověkem na světě, který použil technicky špatně nastavené kolo rulety. Jaggers a jeho šestičlenný tým pečlivě prozkoumali všechna kola u ruletových stolů v kasinu Monte Carlo a zjistili, že jedno z nich je výrazně zkreslené. Hráčům se podařilo využít této vady stolu a
vyhrát více než 325 000 dolarů, což byla na poměry roku 1873 astronomická částka.
Ondrowik Šmilauer
HEIDEN vydají album Cma
HEIDEN avizují dosud nejtemnější kapitolu své tvorby. Vrstevnatá, tmavá hmota, jako popel ze spálených domů, který vsákly karpatské hory. Album "Cma" navazuje na svého předchůdce "Andzjel" z roku 2022, je však ponuřejším a...
číst dále