Titul „Jediné, na čem záleží, jsou stopy lásky, které tu po nás zůstanou“ je fatalistický a tak trochu posmutnělý název. Vaše hudba je životabudič, ale tady cítím trochu rezignace…
Název vychází z citátu Alberta Schweitzera, který se mi před lety vryl hluboko do paměti. A celou dobu jsem na vědomé i nevědomé úrovni směřoval k tomu, že ho jednou použiju jako název desky. Líbila se mi jeho fatálnost i míra patosu, která je někde na hraně toho, co je pro mě akceptovatelné. A také jeho doslovnost.
Název desky je interpretací toho citátu. On v té původní verzi zmiňuje, že stopy lásky budou jediné, na čem záleží, až odejdeme. Já jsem chtěl říct, že jsou důležité už v tuhle chvíli, za našeho života, že je naprosto zásadní je vytvářet už teď. I proto mi ten název nikdy nepřišel posmutnělý, byť chápu, že tak může působit. Já v něm ale vidím úplný opak rezignace, tedy snahu žít život, který bude mít co nejméně destruktivní nastavení. Jeho součástí je pro mě osobně ale třeba i boj za to, čemu věřím, boj za spravedlivější svět pro všechny.
Tentokrát jsi trochu v pozadí jako textař – prostor dostali hosté: Idea, Načeva, Iny. Je to poprvé, co jsi v téhle situaci?
Ano, je to poprvé po nějakých sedmadvaceti letech, kdy píšu texty pro hc/punk kapely. Na drtivé většině vydaných desek jsem byl vždy výhradním textařem a postupně jsem se dopracoval k až obsedantní nutnosti mít v tomto ohledu vše stoprocentně pod kontrolou. Když jsem ale přemýšlel nad „konceptem“ téhle desky, což bylo ve velmi složité životní fázi, plně mi došlo, že mluvit o stopách lásky a nepokusit se je vytvořit i přímo v rámci té nahrávky nedává žádný smysl. A jelikož je pro mě osobně jednou ze základních ingrediencí lásky důvěra, nechal jsem všem hostům naprosto volnou roku. Jediným vodítkem jim byl název desky.
Skladby jsme opět složili rychle a organicky, během dvou víkendů, pak jsme je nahráli jako instrumentální a každý z hostů dostal jeden song, aby k němu napsal text, který pak společně interpretujeme. K finální skladbě jsem pak napsal text já sám. A Honza Tomáš ji dotvořil nikoliv textově, ale instrumentálně.
V jaké formě je straight edge v roce 2022? Přidává se mladá generace, anebo jde o filozofii pamětníků?
Ne, že bych se tím nějak zásadně zabýval, ale z mého pohledu trochu překvapivě v lepší, než by mě před pár lety napadlo. Začal jsem fungovat bez drog a alkoholu v roce 1995 a letos jsme s PROTIJEDEM hráli na koncertě v Eternii, kde byly jen čistě straight edge kapely, což se v Praze podle mě nestalo pěkných pár let. Zejména v posledních letech je evidentní, že hlavně ve Státech probíhá jakási reinkarnace straight edge étosu 90. let, kdy opravdu velmi mladé kapely oživují téměř třicet let starý sound, estetiku i rétoriku.
Desku jste křtili čtvrthodinovým setem. Jaká je hranice, po které už koncert podobné hudby nemá cenu?
Poslední koncert REAGAN SS trval čtyři minuty, pak prohodil bubeník židličku oknem a zpěvák vyprovokoval pogující dav k synchronizovanému skákání a dupání, které mělo za plánovaný efekt propadnutí se podlahy o patro níž. To je samozřejmě v mnoha ohledech extrém, ale jsem si jist, že ti, kteří tam tehdy byli, na to nikdy nezapomenou a do konce života o tom budou vyprávět. Mě osobně tedy nevadí ani opravdu extrémně krátké sety, jestliže jsou natlakovány maximem energie a stejné to mám i u desek a vím, že kluci z kapely to vnímají podobně. I proto jsou naše nahrávky i sety krátké, aby se z nich neztratil tlak, který je pro podobný typ hudby naprosto esenciální. Bez něj to bude jen big beat.
Viktor Palák


MOTORBAND míří do Údolí stínů
Vinylový dluh kapely INSANIA je splacen - vychází LP Out
FORREST JUMP nadělují fanouškům předčasný vánoční dárek
TRI GROŠE hlásí Koniec jednej epizody
NAHUM s novou deskou Old World Dead ohlašují novou éru