
Bluesman a stavitel kytar Jan Fic vždycky tak trochu vybočoval ze zavedených stereotypů tuzemského blues, když do něj implikoval různé ruchy, elektroniku nebo zkreslené kytarové zvuky, což někoho dráždilo a jiného zase přitahovalo. Mohla za to nejspíš spolupráce s Martinem Kyšperským (KVĚTY) a podle všeho si ti dva sedli nejenom hudebně. Jeho absence na novince „Homunkulus“ má tedy nejspíš za následek, že má trochu čistší zvuk, jednotlivé nástroje zní přirozeně a elektroniky, či důraznější rytmiky je zde pomálu. Tu a tam se přidá klavír, či akordeon, ale jinak je to hudebně spíš intimní imploze než nějaká expresivní smršť, plná vzbouřených emocí. Výborné a řekl bych asi i dost osobní texty většinou obsahující příběhy ze spodních pater společnosti, plné špatného chlastu, špatných žen i chlapů, životní frustrace a nebo vztahové bezvýchodnosti, přesto se zřetelným básnickým přesahem...tohle se mi určitě jen tak snadno neoposlouchá, ale lehký problém mám s jejich interpretací. Vždycky pomůže, když stejně jako ony buď vypadáte a nebo máte v hlase něco, co posluchače rovnou přišpendlí k sedačce. Jan Fic nic z toho bohužel nemá. Vypadá jako docela milej kluk, co přes den sedí někde v kanclu a jeho vokální projev zní úplně stejně...tedy naprosto běžně, civilně a bez nějakých velkých emocí. Asi je to jeho přirozenost a to je pak lepší to nechat jak to je, ale když ho srovnám třeba s Conny Ochsem (jo to je ten, co dělal šoféra Winovi ze SAINT VITUS na jeho akustickém turné a pak spolu udělali tři desky), kterého mi tu a tam připomíná, tak Connyho expresivní a silně emotivní projev dává jeho textům a koneckonců i muzice úplně jiné grády. Myslím, že kdyby se Honza vokálně přece jen trochu odvázal, poskočil by celkový dojem hnedle o pořádný kus výš. Ale v blues čas nic neznamená a takovej Seasick Steve se taky prosadil až po šedesátce, takže v pohodě, času dost...
Michal Jakubík
HEIDEN vydají album Cma
HEIDEN avizují dosud nejtemnější kapitolu své tvorby. Vrstevnatá, tmavá hmota, jako popel ze spálených domů, který vsákly karpatské hory. Album "Cma" navazuje na svého předchůdce "Andzjel" z roku 2022, je však ponuřejším a...
číst dále